Visste du at hele 7 av 10 grunnskolelærere mener kvaliteten på den generelle seksualundervisningen i skolen er for dårlig? Og at bare 13 prosent mener å ha fått kunnskap om seksualundervisning i løpet av utdannelsen, som de kan bruke nå?
Hvordan står det da til med kunnskapen om skeiv seksualitet og kjønnsidentitet i skolen? Hvilke utdannelse får dagens lærerstudenter om temaet? Hvorfor er det så mye motstand mot å lære elever om skeive. Kan de bli forvirra av kunnskap om transpersoner? Og må vi absolutt snakke om skeive? Kan ikke barn og unge bare oppdage dette av seg selv?
Panelet:
Louise Gabrielsen – Jobber som seksualitetsunderviser og kommunikasjonsrådgiver ved Sex og samfunn. Hun har skrevet rapporter om seksualitetsundervisning i skolen, og er i tillegg opptatt av seksualitet blant voldsutsatte og om digital seksualitet. Hun har en mastergrad i helsepsykologi fra Universitetet i Oslo.
Karoline Skarstein – Leder i FRI Rogaland
Eirik Faret Sakariassen – Leder for utvalg for oppvekst og utdanning i Stavanger. Gruppeleder Stavanger SV
Isak Molnes – Leder for Pedagogstudentene UIS og studerer til å bli lærer for 5-10 trinn i matte og naturfag, han er på sitt fjerde studieår og ser frem til å skrive masteren sin i didaktisk naturfag.
Samtalen ledes av Elisabeth Lund Engebretsen – Professor i kjønnsforskning ved UiS
(Flere kommer)